Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2.   2

    Godkännande av ärendelista

  3.   3

    Information och rapporter

  4.   20

    Remiss Regional vattenförsörjningsplan

  5.   23

    Markförvärv Unnaryd

  1. § 15

    Val av justerare

  2. § 16

    Godkännande av ärendelista

  3. <p><strong>Avst&auml;mning med Sm&aring;lands sj&ouml;rike</strong></p> <p>23 februari var Ronny L&ouml;fquist (S) och Anna Roos (C) p&aring; avst&auml;mning med Sm&aring;lands sj&ouml;rike.&nbsp;Ljungby kommun informerade d&aring; att &Ouml;nne sluss f&ouml;rening avslutar projektet slussbygge.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>Bonadsmuseet i Unnaryd</strong></p> <p>Den 5 mars var Anna Roos (C) p&aring; m&ouml;te med Bonadsmuseets styrgrupp.</p> <p>&nbsp;</p> <p><b>Fr&aring;gor fr&aring;n kommunstyrelsens arbetsutskott 2 februari</b></p> <p>Lars Tingsmark (tf kommunchef) och Jenny Hagesj&ouml; (kanslichef) redovisade svar p&aring; Stina Isakssons (SD) fr&aring;gor fr&aring;n f&ouml;rra sammantr&auml;det med kommunstyrelsens arbetsutskott&nbsp;g&auml;llande skollunch f&ouml;r gymnasieelever, renovering av restaurang Bamboo, Ryd&ouml;bruks skolas k&ouml;k samt upphandling av 2-taktsbensin&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>Kanslienhetens organisation</strong></p> <p>Jenny Hagesj&ouml; (kanslichef) informerade om hur kanslienheten &auml;r organiserad efter nyanst&auml;llningar.</p>
  4. <p>Till dagens sammantr&auml;de har kommunledningskontoret skickat med de meddelanden som kommunstyrelsens arbetsutskott b&ouml;r ha k&auml;nnedom om.</p>

    Bilagor

  5. <p>Kommunstyrelsens arbetsutskott har g&aring;tt igenom forumets agenda f&ouml;r m&ouml;tet 10 mars 2021.</p>

    Bilagor

  6. <p>Stina Isaksson (SD) har l&auml;mnat in en motion. I motionen f&ouml;resl&aring;s kommunfullm&auml;ktige besluta f&ouml;ljande.<br /> <br /> - att ge KLK i uppdrag att se &ouml;ver riktlinjerna f&ouml;r upphandling och ink&ouml;p och utreda m&ouml;jligheten att korta ned inst&auml;llelsetiden vid upphandling.<br /> <br /> - att ge KLK i uppdrag att se &ouml;ver riktlinjerna f&ouml;r upphandling och ink&ouml;p och vikta upphandlingen, i enlighet med SKRs riktlinjer.<br /> <br /> - att bjuda in upphandlingsmyndigheten samt konkurrensverket f&ouml;r att prata om upphandling och dess processer, detta &auml;r kostnadsfritt.<br /> <br /> Kommunstyrelsens arbetsutskott har givit kommunledningskontoret i uppdrag att l&auml;mna ett f&ouml;rslag till svar p&aring; motionen.<br /> <br /> Kommunledningskontoret vill framf&ouml;ra f&ouml;ljande vad det g&auml;ller inst&auml;llelsetiden, f&ouml;rsta att-satsen. Att av de grundl&auml;ggande principerna i LOU f&ouml;ljer att man inte f&aring;r st&auml;lla krav som g&ouml;r att man diskvalificerar anbudsgivare p.g.a. geografiskt l&auml;ge. Man ska ocks&aring; st&auml;lla krav enligt proportionalitetsprincipen d.v.s. krav ska ha ett naturligt samband med produkten eller tj&auml;nstens behov. En &ouml;verv&auml;gning g&ouml;rs alltid i den enskilda upphandlingen vilken inst&auml;llelsetid som &auml;r m&ouml;jlig och som tillgodoser behovet.<br /> <br /> Vad det avser andra att-satsen i motionen s&aring; viktas upphandlingar d&auml;r det passar och &auml;r aff&auml;rsm&auml;ssigt l&auml;mpligt utifr&aring;n verksamhetens behov och d&aring; baserat p&aring; de grundl&auml;ggande principerna. Kommunens riktlinjer &auml;r f&ouml;renliga med SKR:s r&aring;d och v&auml;gledningar.<br /> <br /> I tredje att-satsen f&ouml;resl&aring;s att upphandlingsmyndigheten och konkurrensverket ska bjudas in. Hylte kommuns upphandlingsfunktion &auml;r medlemmar i SOI (Sveriges offentliga ink&ouml;pare) som &auml;r en n&auml;tverksf&ouml;rening f&ouml;r alla upphandlare i Sverige. En g&aring;ng om &aring;ret ses alla f&ouml;r att ta del av nyheter och samverka kring alla fr&aring;gor som &auml;r aktuella inom omr&aring;det. I l&auml;net har alla kommuner n&auml;tverk tillsammans f&ouml;r att hantera gemensamma upphandlingar och samverka kring upphandlingsfr&aring;gor i allm&auml;nhet. Vidare finns m&ouml;jlighet att ha kontakt med b&aring;de upphandlingsmyndigheten och SKR f&ouml;r gratis r&aring;dgivning i enskilda fr&aring;gor och denna m&ouml;jlighet utnyttjas vid behov. Upphandlingsfunktionen k&auml;nner sig trygg med dessa n&auml;tverk f&ouml;r att h&auml;nga med i utvecklingen i upphandlingsfr&aring;gan. Men kommer fram&ouml;ver ha med sig fr&aring;gan om ytterligare utbildningsinsatser och utveckling av upphandlingsfunktionen.<br /> <br /> Kommunledningskontoret anser att motionen, med st&ouml;d av ovanst&aring;ende, ska anses besvarad.</p>

    Bilagor

  7. <p>Vid bokslutet redovisar Kommunstyrelsen en negativ avvikelse mot budget p&aring; totalt 6 188 tkr (exklusive kommunfastigheterna), vilket motsvarar -11,6 procent. Kommunfastigheterna visar en negativ avvikelse mot budget p&aring; totalt 1&nbsp;570 tkr.<br /> <br /> Kommunstyrelsens investeringar uppvisar vid &aring;rets slut en positiv avvikelse p&aring; 24 666 tkr. Projekten Renovering &Ouml;rnaskolans k&ouml;k, Unnaryds skola utemilj&ouml; och Sj&ouml;lunda uppv&auml;rmning &auml;r f&auml;rdiga. F&ouml;rstudie f&ouml;r projekten Landeryds skola, Torups skola samt Unneg&aring;rden &auml;r klara.<br /> <br /> Ombudgeteringar av ej f&auml;rdigst&auml;llda projekt hanteras i ett separat &auml;rende.</p>

    Bilagor

  8. <p>Vid bokslutet redovisar r&auml;ddningsn&auml;mnden en positiv avvikelse mot budget p&aring; totalt 568 tkr, vilket motsvarar + 4,1 procent.<br /> <br /> Investeringarna uppvisar vid &aring;rets slut en positiv avvikelse p&aring; 2 151 tkr. Avvikelsen beror p&aring; f&ouml;rseningar i projekten slangtv&auml;tt och insatsfordon.</p>

    Bilagor

  9. <p>Enligt kommunens riktlinjer f&ouml;r internkontroll ska internkontrollplanen f&ouml;ljas upp tv&aring; g&aring;nger om &aring;ret.</p> <p>Kommunledningskontoret har tagit fram en uppf&ouml;ljning som nu kommunstyrelsen kan ta del av.</p> <p>En ny internkontrollplan f&ouml;r 2021 presenteras i ett separat &auml;rende.</p> <p>&nbsp;</p>

    Bilagor

  10. <p>Enligt kommunens riktlinjer f&ouml;r internkontroll ska internkontrollplanen f&ouml;ljas upp tv&aring; g&aring;nger om &aring;ret.</p> <p>Kommunledningskontoret har tagit fram en uppf&ouml;ljning som nu kommunstyrelsen kan ta del av.</p> <p>En ny internkontrollplan f&ouml;r 2021 presenteras i ett separat &auml;rende</p>

    Bilagor

  11. <p>I november 2020 beslutade Kommunfullm&auml;ktige om en ram f&ouml;r Kommunstyrelsens verksamhet. I mars 2021 beslutade Kommunfullm&auml;ktige nyckeltal f&ouml;r grunduppdraget. Kontoret har sedan tagit fram en detaljerad budget p&aring; 3 positioners verksamhetsniv&aring;.</p>

    Bilagor

  12. <p>I november 2020 beslutade Kommunfullm&auml;ktige om en ram f&ouml;r R&auml;ddningsn&auml;mndens verksamhet. I mars 2021 beslutade Kommunfullm&auml;ktige nyckeltal f&ouml;r grunduppdraget. Kontoret har sedan tagit fram en detaljerad budget p&aring; 3 positioners verksamhetsniv&aring;.</p>

    Bilagor

  13. <p>Personalutskottet initierade vid sitt sammantr&auml;de den 25 januari 2021, &sect; 4, en &ouml;versyn av kommunstyrelsens delegeringsordning med anledning av hanteringen av en l&ouml;neskuld.<br /> <br /> Kommunledningskontoret har d&auml;rf&ouml;r tagit fram ett f&ouml;rslag till revidering av styrelsens delegeringsordning. &Auml;ndringen inneb&auml;r att personalutskottet f&aring;r delegation att besluta i fr&aring;gor om fordringar och skulder om fordran eller skulden p&aring; n&aring;got s&auml;tt &auml;r h&auml;nf&ouml;rlig till f&ouml;rh&aring;llandet mellan kommunen som arbetsgivare och en eller flera arbetstagare. Exempel p&aring; &auml;renden som omfattas &auml;r l&ouml;neskulder och l&ouml;nefordringar. Med skuld menas att arbetstagaren &auml;r betalningsskyldig till arbetsgivaren, t.ex. d&auml;rf&ouml;r att hen f&aring;tt ut f&ouml;r mycket i l&ouml;n. Med fordran avses den omv&auml;nda situationen, att arbetsgivaren &auml;r skyldig att betala arbetstagaren ett visst belopp av n&aring;got sk&auml;l.<br /> <br /> Den f&ouml;reslagna revideringen finns i bifogat f&ouml;rslag och &auml;r en ny 3.32 som lyder:<br /> <br /> &rdquo;Beslut om fordran eller skuld som &auml;r h&auml;nf&ouml;rlig till f&ouml;rh&aring;llandet mellan arbetsgivare och arbetstagare upp till 300&nbsp;000 kr.&rdquo;</p>

    Bilagor

  14. <p>Kommunstyrelsens ordf&ouml;rande Ronny L&ouml;fquist och vid f&ouml;rfall f&ouml;r honom f&ouml;rste vice ordf&ouml;rande Tommy Edenholm eller andre vice ordf&ouml;rande Anna Roos med kontrasignation av kommunchef Emma Gr&ouml;ndahl eller ekonomichef Lars Tingsmark, eller kanslichef Jenny Hagesj&ouml;, eller utvecklings- och h&aring;llbarhetschef Tove Olsson tecknar kommunens firma.<br /> <br /> Kommunchef Emma Gr&ouml;ndahl, ekonomichef Lars Tingsmark tv&aring; i f&ouml;rening eller n&aring;gon av dem med kontrasignation av Johannes Erlandsson eller Nils Andersson tecknar kommunens bankgiro och plusgiro.<br /> <br /> Kommunens bank- och checkr&auml;kningar tecknas p&aring; samma som ovan angivits f&ouml;r bankgiro och plusgiro.<br /> <br /> Samh&auml;llsbyggnadsn&auml;mndens ordf&ouml;rande Malin Thyd&eacute;n-K&auml;rrman och kommunchef Emma Gr&ouml;ndahl eller ekonomichef Lars Tingsmark, tv&aring; i f&ouml;rening, tecknar kommunens f&ouml;rbindelse r&ouml;rande det tidigare f&ouml;rmedlingsorganets kvarvarande &auml;renden.<br /> <br /> Kvittens av post- och v&auml;rdehandlingar tecknas av Bodil Carlsson, Christina Melin, Anneli Pettersson, Sara Walfridsson, Anna-Karin Asteberg, Julia Jansson, Yelis Bilim, Erik Wikstr&ouml;m och Susanne Ohlsson.<br /> <br /> F&ouml;r Stiftelsen syskonen Andersson i F&auml;ngsed Donationsfond och Stiftelsen br&ouml;derna Andersson i Kjerstinabo utses kommunstyrelsens ordf&ouml;rande Ronny L&ouml;fquist och vid f&ouml;rfall f&ouml;r honom f&ouml;rste vice ordf&ouml;rande Tommy Edenholm eller andre vice ordf&ouml;rande Anna Roos med kontrasignation av kommunchef Emma Gr&ouml;ndahl eller ekonomichef Lars Tingsmark teckna fondernas firma.<br /> <br /> Kommunchef Emma Gr&ouml;ndahl eller ekonomichef Lars Tingsmark och Nils Andersson eller Johannes Erlandsson, tv&aring; i f&ouml;rening tecknar fondernas bankkonto.<br /> <br /> Ekonomichef Lars Tingsmark tecknar leasingavtal f&ouml;r personalbilar.<br /> <br /> Avtal efter avslutad upphandling med ett v&auml;rde &ouml;ver tr&ouml;skelv&auml;rdet f&ouml;r direktupphandling enligt LOU (lagen om offentlig upphandling) ska skrivas under av kommunens firmatecknare.<br /> <br /> Avtal efter avslutad upphandling med ett v&auml;rde under tr&ouml;skelv&auml;rdet f&ouml;r direktupphandling enligt LOU ska skrivas under av ansvarig kontorschef med kontrasignation av beh&ouml;rig beslutsattest. &Auml;r kontorschef beslutsattest ska kontrasignation ske av kommundirekt&ouml;r.<br /> <br /> Avtal efter avslutad upphandling enligt LUK (lagen om upphandling av koncessioner) ska skrivas under av kommunens firmatecknare.<br /> <br /> Avtal efter upphandling enligt LUF (lagen om upphandling inom f&ouml;rs&ouml;rjningssektorerna) ska skrivas under av ansvarig kontorschef med kontrasignation av beh&ouml;rig beslutsattest. &Auml;r kontorschef beslutsattest ska kontrasignation ske av kommundirekt&ouml;r.<br /> <br /> Personuppgiftsbitr&auml;desavtal ska skrivas under av den niv&aring; som skrev under grundavtalet i enlighet med punkt 10-12. Saknas grundavtal ska personuppgiftsbitr&auml;desavtal skrivas under av ansvarig kontorschef.</p>

    Bilagor

  15. <p>Kinnareds Pr&auml;stg&aring;rd, med adress Brogatan 6 i Kinnared, anv&auml;nds idag som ers&auml;ttningslokal f&ouml;r BUN:s verksamhet. Detta under tiden Kinnareds skola renoveras. I Pr&auml;stg&aring;rden finns idag verksamhet i form av f&ouml;rskoleklass, fritidshem, &aring;k 1 samt elevh&auml;lsan.<br /> <br /> Renoveringen av Kinnareds skola &auml;r klar under v&aring;ren. Barn- och ungdomskontoret har uppgett att de flyttar verksamheten fr&aring;n Kinnareds Pr&auml;stg&aring;rd till den nyrenoverade skolan runt midsommar. Varefter n&aring;got behov av Pr&auml;stg&aring;rden inte l&auml;ngre finns.<br /> <br /> Kinnareds Pr&auml;stg&aring;rd 1:1 &auml;r en avstyckad fastighet om 7872 kvm mark. Huvudbyggnaden upptar ca 210 kvm och komplementbyggnad ca 118 kvm. Huvudbyggnaden &auml;r B-klassad vilket&nbsp;inneb&auml;r ett h&ouml;gt kulturhistoriskt v&auml;rde och att &auml;ndringar m&aring;ste anpassas till husets karakt&auml;r betr&auml;ffande form, material och stil. Fastigheten &auml;r taxerad som specialenhet, skolbyggnad till 0 kr.<br /> <br /> Av detaljplanen framg&aring;r att fastigheten omfattas av beteckning A som anger att omr&aring;de endast f&aring;r anv&auml;ndas f&ouml;r allm&auml;nt &auml;ndam&aring;l. Samh&auml;llsbyggnadskontoret har uppgett att det beh&ouml;vs en detaljplane&auml;ndring f&ouml;r att byggnaderna ska kunna anv&auml;ndas som bostad. Inf&ouml;r en f&ouml;rs&auml;ljning &auml;r det d&auml;rf&ouml;r l&auml;mpligt att se &ouml;ver m&ouml;jligheten att genomf&ouml;ra en detaljplane&auml;ndring.</p>

    Bilagor

  16. <p>Mj&auml;lahults bygdeg&aring;rdsf&ouml;rening har ans&ouml;kt om ekonomiskt bidrag f&ouml;r byte av f&ouml;nster i Mj&auml;lahults bygdeg&aring;rd.<br /> <br /> I skrivelsen fr&aring;n januari 2020 skriver f&ouml;reningen att de har f&aring;tt en offert p&aring; sammanlagt 93 150 kr, och de ans&ouml;ker f&ouml;r 50 % av kostnaden. De skriver ocks&aring; att de har ans&ouml;kt om bygdemedel och att de r&auml;knar med att kunna pressa kostnaden n&aring;got med eget arbete.<br /> <br /> I kommunstyrelsens beslut fr&aring;n 2020-03-17 uppmanar kommunstyrelsen Mj&auml;lahults bygdeg&aring;rdsf&ouml;rening att &aring;terkomma med ny ans&ouml;kan n&auml;r f&ouml;reningen har f&aring;tt besked om sin ans&ouml;kan om bygdemedel fr&aring;n L&auml;nsstyrelsen. Vid en ny ans&ouml;kan om ekonomiskt bidrag vill kommunstyrelsen ha en mer utf&ouml;rlig offert p&aring; arbetet, d&auml;r det tydligt framg&aring;r vad som ing&aring;r i offerten och vad f&ouml;reningen planerar att genomf&ouml;ra med eget arbete alternativt medel.<br /> <br /> I en ny skrivelse fr&aring;n Mj&auml;lahults bygdeg&aring;rdsf&ouml;rening (2020-12-17) bifogas L&auml;nsstyrelsen beslut p&aring; bygdemedel om 46&nbsp;500 kr och f&ouml;reningen bifogar &auml;ven en specificerad slutfaktura p&aring; totalt 94&nbsp;948 kr. F&ouml;reningen skriver att de har m&ouml;jlighet att finansiera renoveringen delvis med egna medel.<br /> <br /> Kommunledningskontoret f&ouml;resl&aring;r att ans&ouml;kan avsl&aring;s. &Aring;tg&auml;rden &auml;r redan genomf&ouml;rd.</p>

    Bilagor

  17. <p>F&ouml;reningen Landeryds J&auml;rnv&auml;gsmuseum har under flera &aring;r genomf&ouml;rt T&aring;gdagarna med stor uppslutning av medborgare fr&aring;n Hylte kommun och andra kommuner. T&aring;gdagarna har varit mycket uppskattat inslag.<br /> <br /> F&ouml;reningen Landeryds J&auml;rnv&auml;gsmuseum p&aring;pekar i sina ans&ouml;kan om den os&auml;kerhet som r&aring;der till f&ouml;ljd av p&aring;g&aring;ende pandemi och avvaktar beslut om genomf&ouml;randet till 16 maj d&aring; en bed&ouml;mning av olika myndigheters prognoser och rekommendationer kommer att g&ouml;ras.<br /> <br /> Anledningen till att F&ouml;reningen ans&ouml;ker om h&ouml;gre belopp 2021 &auml;r att Region Halland inte avser att st&ouml;dja &aring;rets T&aring;gdagar till skillnad mot tidigare &aring;r.</p>

    Bilagor

  18. <p>Unnaryds GoIF (UGoIF) &auml;r en gymnastik- och idrottsf&ouml;rening som bildades 1928. F&ouml;reningen har idag&nbsp;ca 400 medlemmar och verksamheter bedrivs f&ouml;r alla &aring;ldersgrupper. F&ouml;reningens verksamhet baseras&nbsp;fr&auml;mst p&aring; fotboll, gymnastik men har &auml;ven aktiviteter som badminston, tennis samt skidor. F&ouml;reningen&nbsp;har en uttalad ambition att bredda verksamheten och &aring;rsm&ouml;tet 2019 uppdrog &aring;t styrelsen att unders&ouml;ka&nbsp;m&ouml;jligheten att bygga padelhall och gym i anslutning till idrottshallen i Unnaryd. Befintlig idrottshall&nbsp;&auml;gs av Hylte kommun liksom marken f&ouml;r den tillt&auml;nkta byggnaden som ska drivas av UGoIF. Ett&nbsp;beslut om arrendeavtal f&ouml;r byggnad p&aring; ofri grund kommer s&aring;ledes att beh&ouml;vas.<br /> <br /> Kommunfullm&auml;ktige beslutade 28 januari 2021 att under vissa f&ouml;ruts&auml;ttningar godk&auml;nna l&aring;n om 1 500 000 kr till Unnaryds GoIF. En av f&ouml;ruts&auml;ttningarna var att kommunen tar fram ett avtal som reglerar f&ouml;rh&aring;llandet mellan f&ouml;reningen och kommunen.<br /> <br /> F&ouml;rslag till arrendeavtal har tagits fram tillsammans med f&ouml;reningen. Det p&aring;g&aring;r ocks&aring; ett arbete med att f&auml;rdigst&auml;lla ett driftsavtal som reglerar gemensamma fr&aring;gor i Unnaryds sporthall mellan f&ouml;reningen och kultur- och folkh&auml;lson&auml;mnden samt ett l&aring;neavtal i enlighet med de villkor som beslutats. Sm&auml;rre justeringar kan tillkomma i arrendeavtalet.<br /> <br /> I enlighet med kommunfullm&auml;ktiges beslut bifogas nu f&ouml;rslag till avtal och kommunstyrelsen f&ouml;resl&aring;s godk&auml;nna detsamma.</p>

    Bilagor

  19. § 34

    Remiss Regional vattenförsörjningsplan

  20. <p>Hylte kommun har f&aring;tt m&ouml;jlighet att yttra sig &ouml;ver promemorian Frivillig skattskyldighet f&ouml;r merv&auml;rdesskatt vid uthyrning av lokaler. Promemorian beskriver de generella f&ouml;ruts&auml;ttningarna f&ouml;r en eventuell f&ouml;r&auml;ndring av lagstiftningen f&ouml;r merv&auml;rdesskatt s&aring; att frivillig skattskyldighet skulle bli m&ouml;jlig &auml;ven vid uthyrning av lokaler till hyresg&auml;ster som inte bedriver merv&auml;rdesskattepliktig verksamhet eller har r&auml;tt till &aring;terbetalning.<br /> <br /> Den beskrivna f&ouml;r&auml;ndringen &auml;r i nul&auml;get inget f&ouml;rslag fr&aring;n Finansdepartementet, utan syftet med promemorian &auml;r att i ett tidigt skede f&aring; in synpunkter fr&aring;n ber&ouml;rda parter kring en m&ouml;jlig f&ouml;r&auml;ndring. Om Finansdepartementet efter att ha tagit del av synpunkterna skulle g&aring; vidare med ett konkret f&ouml;rslag s&aring; kommer en ny promemoria arbetas fram.<br /> <br /> Promemorian g&aring;r igenom g&auml;llande EU-r&auml;tt och svensk r&auml;tt tillsammans med juridiska och praktiska effekter av frivillig skattskyldighet f&ouml;r merv&auml;rdesskatt. Det &aring;terfinns &auml;ven en avgr&auml;nsning i promemorians fj&auml;rde avsnitt vilket behandlar frivillig skattskyldighet f&ouml;r merv&auml;rdesskatt vid uthyrning av stadigvarande bostad. Promemorian bed&ouml;mer att det inte b&ouml;r vara m&ouml;jligt f&ouml;r hyresv&auml;rden att bli frivilligt skattskyldig vid uthyrning av lokaler som anv&auml;nds som stadigvarande bostad. Vidare redovisar promemorian en bed&ouml;mning av effekterna f&ouml;r skatteint&auml;kter, kvantiteten av uthyrd lokalyta, hyresv&auml;rdar, hyresg&auml;ster samt likformighet.<br /> <br /> Remissinstanserna ombeds att inkomma med svar p&aring; f&ouml;ljande fr&aring;gor:<br /> <br /> B&ouml;r reglerna om frivillig skattskyldighet &auml;ndras s&aring; att det blir m&ouml;jligt att bli frivilligt skattskyldig &auml;ven f&ouml;r uthyrning av lokaler som inte stadigvarande anv&auml;nds i en verksamhet som medf&ouml;r skattskyldighet eller r&auml;tt till &aring;terbetalning?<br /> <br /> Vilka f&ouml;rdelar skulle en s&aring;dan &auml;ndring medf&ouml;ra? Svaret kan till exempel redog&ouml;ra f&ouml;r ekonomiska eller administrativa problem som finns med dagens regler men som skulle &aring;tg&auml;rdas av f&ouml;r&auml;ndringen.<br /> <br /> Vilka nackdelar skulle en s&aring;dan &auml;ndring medf&ouml;ra? Svaret kan till exempel redog&ouml;ra f&ouml;r ekonomiska eller administrativa problem som f&ouml;r&auml;ndringen skulle orsaka.</p>

    Bilagor

  21. <p>PwC har p&aring; uppdrag av de f&ouml;rtroendevalda revisorerna i Hylte kommun granskat l&ouml;nehanteringsprocessen. Denna &auml;r en uppf&ouml;ljning av tidigare revision som genomf&ouml;rdes &aring;r 2017.<br /> <br /> Granskningen visar att kommunstyrelsens interna kontroll avseende l&ouml;nehanteringen ej &auml;r tillr&auml;cklig. Detta d&aring; processen endast till delar &auml;r dokumenterad samt att det delvis saknas kontrollen av processen. .</p>

    Bilagor

  22. <p>Unnaryd 1:7 best&aring;r av olika separata markdelar. En del av Unnaryd 1:7 &auml;r bel&auml;get norr om sj&ouml;n Unnen i Unnaryds samh&auml;lle, nedan kallad fastigheten. Fastighets&auml;garen har meddelat att det finns intresse av att s&auml;lja fastigheten till kommunen. Fastigheten uppg&aring;r till 1,9 ha best&aring;ende av tomtmark, &aring;ker och betesmark. P&aring; marken finns ocks&aring; bostadshus med ladug&aring;rd och uthus/garage.<br /> <br /> Kommunledningskontoret har l&aring;tit v&auml;rdera fastigheten, se bilaga. I v&auml;rdering framg&aring;r ett v&auml;rde f&ouml;r byggnader och tomt om 1&nbsp;000&nbsp;000 kr och &ouml;vrig mark/tomtmark v&auml;rderas till 1&nbsp;225&nbsp;000 kr. Det sammanlagda marknadsv&auml;rde f&ouml;r fastigheten uppg&aring;r d&auml;rf&ouml;r till 2 250 000 kr. Fastighets&auml;garen har efter genomg&aring;ng av v&auml;rderingen uppgett sig s&auml;lja fastigheten till kommun f&ouml;r en k&ouml;peskilling om 1&nbsp;800&nbsp;000 kr.<br /> <br /> Kommunfullm&auml;ktige har den 4 mars 2021 beslutat att tilldela kommunstyrelsen tio miljoner kr f&ouml;r markf&ouml;rv&auml;rv samt ge kommunstyrelsen till&aring;telse till markf&ouml;rv&auml;rv om maximalt tre miljoner kr per objekt. Detta f&ouml;r att m&ouml;jligg&ouml;ra en fortsatt utveckling av Hylte kommun.<br /> <br /> Fastigheten ligger strategiskt mellan Vegas &auml;ng som Hylte kommun nu utvecklar och Unnaryds centrala delar. Omr&aring;det l&auml;mpar sig v&auml;l f&ouml;r ytterligare nya tomter och fler bost&auml;der.<br /> <br /> Kommunledningskontoret f&ouml;resl&aring;r d&auml;rf&ouml;r kommunstyrelsen att k&ouml;pa fastigheten.<br /> <br /> Bostadshus med l&auml;mplig tomt &auml;r m&ouml;jlig att stycka av och s&auml;lja vidare. I den sammanlagda v&auml;rderingen bed&ouml;ms denna del ensamt uppg&aring; till ett v&auml;rde om 1&nbsp;000&nbsp;000 kr. Ett f&ouml;rslag till avstyckning har tagits fram och kommunstyrelsen f&ouml;resl&aring;s att denna del s&auml;ljs vidare. Gr&auml;nserna kan komma att justeras n&aring;got av lantm&auml;teriet.</p>

    Bilagor

  23. <p>Kommunledningskontoret har f&aring;tt en fr&aring;ga om hur f&ouml;rlorad arbetsf&ouml;rtj&auml;nst ska ber&auml;knas f&ouml;r f&ouml;rtroendevalda som &auml;r egna f&ouml;retagare.<br /> <br /> F&ouml;r en f&ouml;rtroendevald som &auml;r anst&auml;lld hos ett f&ouml;retag ska den f&ouml;rtroendevalde skicka in ett intyg fr&aring;n sin arbetsgivare som intygar den timl&ouml;n den f&ouml;rtroendevalde f&ouml;rlorar n&auml;r hen &auml;r tj&auml;nstledig f&ouml;r offentligt uppdrag f&ouml;r att kunna h&auml;vda f&ouml;rlorad arbetsf&ouml;rtj&auml;nst. F&ouml;r den som &auml;r egen f&ouml;retagare finns inte samma m&ouml;jlighet. Kommunledningskontoret f&ouml;resl&aring;r d&auml;rf&ouml;r att den f&ouml;rtroendevalde som har eget f&ouml;retag ska skicka in intyg p&aring; sjukpenningsgrundande inkomst (SGI) fr&aring;n F&ouml;rs&auml;kringskassan f&ouml;r att kunna h&auml;vda f&ouml;rlorad arbetsf&ouml;rtj&auml;nst. Intyget ska skickas in varje g&aring;ng den sjukpenningsgrundande inkomst inkomsten f&ouml;r&auml;ndras, p&aring; samma s&auml;tt som en f&ouml;rtroendevald ska skicka in ett nytt intyg n&auml;r hens l&ouml;n &auml;ndras.<br /> <br /> F&ouml;rtroendevalda och ers&auml;ttningen till dessa regleras av Kommunallagen (2017:725) 4 kap 12 &sect; d&auml;r det bland annat st&aring;r &rdquo;F&ouml;rtroendevalda har r&auml;tt till sk&auml;lig ers&auml;ttning f&ouml;r de arbetsinkomster och ekonomiska f&ouml;rm&aring;ner som de f&ouml;rlorar p&aring; grund av uppdraget&rdquo;. Varken lagtexten eller f&ouml;rarbetena talar om att de f&ouml;rtroendevalda ska garanteras full ers&auml;ttning f&ouml;r f&ouml;rlorad arbetsf&ouml;rtj&auml;nst, endast att ers&auml;ttningen ska vara sk&auml;lig. Det &auml;r allts&aring; upp till den enskilda kommunen att bed&ouml;mda vad som &auml;r sk&auml;ligt.<br /> <br /> F&ouml;r egna f&ouml;retagare, och andra fria yrkesut&ouml;vare utg&aring;r lagstiftaren fr&aring;n att schablonerna m&aring;ste till&auml;mpas f&ouml;r att systemet inte ska bli alltf&ouml;r betungande. Det f&ouml;ruts&auml;tts att ers&auml;ttningen kan grundas p&aring; t.ex. timl&ouml;n enligt avtal, registrerad &aring;rsinkomst, taxerad inkomst eller annat l&auml;ttillg&auml;ngligt underlag. Yrkande om ers&auml;ttning ska kunna godtagbart styrkas. Detta kan ske genom intyg fr&aring;n arbetsgivaren eller kopia av l&ouml;nebeskedet d&auml;r det framg&aring;r hur stort l&ouml;neavdraget blir p&aring; grund av f&ouml;rtroendeuppdraget. Med bakgrund av detta f&ouml;resl&aring;r kommunledningskontoret att ers&auml;ttning f&ouml;r f&ouml;rlorad arbetsf&ouml;rtj&auml;nst f&ouml;r egna f&ouml;retagare ska ber&auml;knas utifr&aring;n SGI.<br /> <br /> Kommunledningskontoret har gjort en omv&auml;rldsanalys och hittat flera kommuner och regioner som anv&auml;nder SGI som ber&auml;kningsmodell f&ouml;r egna f&ouml;retagare.<br /> <br /> Enligt kommunens ers&auml;ttningsreglemente har kommunstyrelsens arbetsutskott har r&auml;tt att tolka ers&auml;ttningsreglementet.</p>

    Bilagor

  24. <p>H&aring;kan Bengtsson (C) och Rolf N&auml;slund (M) har l&auml;mnat in en motion d&auml;r de f&ouml;resl&aring;r:<br /> <br /> - att anbud tas in p&aring; parksk&ouml;tsel och gr&auml;sklippning med d&auml;rtill h&ouml;rande verksamheter.<br /> <br /> - att denna kostnadsj&auml;mf&ouml;relse ink&ouml;pt tj&auml;nst kontra utf&ouml;rt i egen regi, skall g&ouml;ras med skyndsamhet.<br /> <br /> - att om det visar sig vara f&ouml;rm&aring;nligt, g&aring; vidare till praktisk handling i form av upphandling av dessa tj&auml;nster.<br /> <br /> Kommunledningskontoret f&ouml;resl&aring;r att samh&auml;llsbyggnadsn&auml;mnden f&aring;r i uppdrag att l&auml;mna f&ouml;rslag till svar p&aring; motionen.</p>

    Bilagor

  25. <p>Stina Isaksson (SD) har l&auml;mnat in en motion d&auml;r hon f&ouml;resl&aring;r:<br /> <br /> - att uppdra samtliga n&auml;mnder och styrelser som ber&ouml;rs av uttalandet i motionen, att utarbeta direktiv som inom lagens ramar f&ouml;rhindrar och/eller f&ouml;rsv&aring;rar att Hylte kommuns resurser tas i anspr&aring;k f&ouml;r n&aring;gon typ av bist&aring;nd, insats eller annat till IS-terrorister eller andra som deltagit i eller st&ouml;tt terrorism.<br /> <br /> - att ge kommunstyrelsen i uppdrag att tillskriva regeringen och uppmana till att snarast forma samt presentera en lag&auml;ndring f&ouml;r service f&ouml;r terrorister.<br /> <br /> - att uppmana samtliga n&auml;mnder och styrelser att vid myndighetsut&ouml;vning d&auml;r misstanke om deltagande och/eller st&ouml;d till terroristorganisationer f&ouml;religger ska beslut om &auml;rendet fattas av ansvariga politiker..</p>

    Bilagor

  26. <p>Stina Isaksson (SD) har l&auml;mnat in en motion d&auml;r hon f&ouml;resl&aring;r:<br /> <br /> - att i enlighet med kommunallagen kap 8 &sect; 1 inf&ouml;ra medborgarf&ouml;rslag.<br /> <br /> - att ge ber&ouml;rd n&auml;mnd i uppdrag att ta fram riktlinjer f&ouml;r hantering av medborgarf&ouml;rslag.</p>

    Bilagor

  27. <p>Stina Isaksson (SD) har l&auml;mnat in en motion d&auml;r hon f&ouml;resl&aring;r:<br /> <br /> - att i enlighet med kommunallagen kap 8 &sect; 13 tillg&auml;nglig&ouml;ra samtliga av de styrande kommunala f&ouml;reskrifterna p&aring; kommunens webbplats.</p>

    Bilagor

  28. <p>Stina Isaksson (SD) har l&auml;mnat in en motion d&auml;r hon f&ouml;resl&aring;r:<br /> <br /> - att det utreds vad det skulle inneb&auml;ra att minska antalet ledam&ouml;ter i kommunfullm&auml;ktige till 39, 37, 35, 33 respektive 31 ledam&ouml;ter.</p>

    Bilagor

  29. <p>Stina Isaksson (SD) har l&auml;mnat in en motion d&auml;r hon f&ouml;resl&aring;r:<br /> <br /> - att ansvarig n&auml;mnd f&aring;r i uppdrag att tillse att inga minder&aring;riga som p&aring;st&aring;r sig vara gifta i forts&auml;ttningen kommer att placeras hos sina makar av socialtj&auml;nsten.<br /> <br /> - att ansvarig n&auml;mnd f&aring;r i uppdrag att redovisa f&ouml;r kommunfullm&auml;ktige hur m&aring;nga minder&aring;riga som p&aring;st&aring;tt sig vara gifta och som de senaste fem &aring;ren placerats hos sina makar.<br /> <br /> Kommunledningskontoret f&ouml;resl&aring;r att kultur- och folkh&auml;lson&auml;mnden f&aring;r i uppdrag att l&auml;mna f&ouml;rslag till svar p&aring; motionen.</p>

    Bilagor

  30. <p>Stina Isaksson (SD) har l&auml;mnat in en motion d&auml;r hon f&ouml;resl&aring;r:<br /> <br /> - att ge ber&ouml;rd n&auml;mnd i uppdrag att utreda m&ouml;jligheten f&ouml;r att &aring;terinf&ouml;ra en kommunal logoped.<br /> <br /> Kommunledningskontoret f&ouml;resl&aring;r att barn- och ungdomsn&auml;mnden f&aring;r i uppdrag att l&auml;mna f&ouml;rslag till svar p&aring; motionen.</p>

    Bilagor

  31. <p>Stina Isaksson (SD) har l&auml;mnat in en motion d&auml;r hon f&ouml;resl&aring;r:<br /> <br /> - att Hylte kommun f&ouml;rbjuder all anv&auml;ndning av k&ouml;tt fr&aring;n djur som slaktats genom sk&auml;ktning inom sina verksamheter.<br /> <br /> Kommunledningskontoret f&ouml;resl&aring;r att samh&auml;llsbyggnadsn&auml;mnden f&aring;r i uppdrag att l&auml;mna f&ouml;rslag till svar p&aring; motionen.</p>

    Bilagor

  32. <p>Malin Svan (C) och Anna Roos (C) har l&auml;mnat in en motion d&auml;r de f&ouml;resl&aring;r:<br /> <br /> - att Hylte kommun utarbetar ett regelverk som g&ouml;r det m&ouml;jligt f&ouml;r f&ouml;reningar att f&aring; bidrag f&ouml;r att utf&ouml;ra nattvandringar i kommunen.<br /> <br /> - att Hylte kommun utser en samordningsansvarig f&ouml;r nattvandrande f&ouml;reningar.<br /> <br /> Kommunledningskontoret f&ouml;resl&aring;r att kultur- och folkh&auml;lson&auml;mnden f&aring;r i uppdrag att l&auml;mna f&ouml;rslag till svar p&aring; motionen.</p>

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.