Hoppa över navigering
  1.   1

    Godkännande av ärendelista och val justerare

  2.   7

    Gustavsberg x:x - Rivningsföreläggande med vite

  3.   8

    Detaljplan Givagård 1:16 mfl. Beslut om granskningsutlåtande och antagande

  1. § 1

    Godkännande av ärendelista och val justerare

  2. <p><span>Samh&auml;llsbyggnadskontoret har sammanst&auml;llt redovisningar av delegeringsbeslut som tagits sedan senaste sammantr&auml;det med n&auml;mnden. </span></p>

    Bilagor

  3. <p><a name="_Hlk82095364"></a><a name="_Hlk81564551"></a>Samh&auml;llsbyggnadsn&auml;mndens driftbudget f&ouml;r 2021 uppg&aring;r till 21 162 tkr.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Samh&auml;llsbyggnadsn&auml;mnden har under 2021 f&aring;tt till&auml;ggsbudget avseende:</p> <p><i>Avtal medfinansiering Trafikverket G&aring;ng och Cykelv&auml;g Torup &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;&nbsp;75 tkr</i></p> <p><i>Justering kapitalkostnader&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; -1 377 tkr </i></p> <p><i>Belysningsanl&auml;ggningen i Skatepark</i><i>en&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 70 tkr</i></p> <p><a name="_Hlk71266900">&nbsp;</a></p> <p>Samh&auml;llsbyggnadsn&auml;mnden visar en negativ avvikelse vid bokslutet p&aring; 5 754 (-27,2 %) innan periodisering VA och avfallshantering. Efter periodisering VA och avfallshantering &auml;r avvikelsen positiv med 155 tkr (0,7 %). Den positiva avvikelsen beror fr&auml;mst p&aring; mer bygglovsint&auml;kter &auml;n budgeterat och l&auml;gre kostnader f&ouml;r bostadsanpassningar &auml;n budgeterat d&aring; f&aring; ans&ouml;kningar har kommit in.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Underskottet p&aring; 1&nbsp;806 tkr som fanns inom Vatten och avlopp vid bokslut 2020 f&ouml;rdes &ouml;ver till 2021. Verksamheten visar vid bokslut 2021 en negativ avvikelse p&aring; 839 tkr.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Underskottet p&aring; 2 460 tkr som fanns inom Avfallshantering vid bokslut 2020 f&ouml;rdes &ouml;ver till 2021. Verksamheten visar vid bokslut 2021 en negativ avvikelse p&aring; 5 070 tkr.</p> <p>&nbsp;</p> <p><a name="_Hlk84841679"><span style="color:#000000;">Hel&aring;rsbudgeten f&ouml;r investeringarna uppg&aring;r till 15&nbsp;920 tkr inklusive beslutad ombudgetering p&aring; 7&nbsp;420 tkr. Samh&auml;llsbyggnadsn&auml;mnden visar vid bokslutet en positiv avvikelse p&aring; 1&nbsp;908 tkr.</span></a></p> <p>&nbsp;</p> <p>Hel&aring;rsbudgeten f&ouml;r investeringarna avseende Vatten och avlopp uppg&aring;r till 18 843 tkr inklusive beslutad ombudgetering p&aring; 2&nbsp;843 tkr Verksamheten visar vid bokslutet en positiv avvikelse p&aring;</p> <p>13 372 tkr.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Hel&aring;rsbudgeten f&ouml;r investeringarna avseende avfallshanteringen uppg&aring;r till 2&nbsp;124 tkr inklusive beslutad ombudgetering p&aring; 984 tkr. Verksamheten visar vid bokslutet en positiv avvikelse p&aring;</p> <p>743 tkr.</p> <p>&nbsp;</p>

    Bilagor

  4. <p><span>Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade den 18 januari att skicka &rdquo;Remiss av program f&ouml;r r&auml;ddningstj&auml;nst med tillh&ouml;rande delplaner, L&auml;nsstyrelsen i Hallands l&auml;n&rdquo; p&aring; remiss till kommunens n&auml;mnder och Hyltebost&auml;der. Eftersom sista svarsdag &auml;r den 14 mars beh&ouml;ver ett yttrande beslutas i samh&auml;llsbyggnadsn&auml;mndens arbetsutskott den 9 mars. </span></p> <p>&nbsp;</p>

    Bilagor

  5. <p>Syftet med denna rutin f&ouml;r hantering av kriser och extraordin&auml;ra h&auml;ndelser p&aring; Samh&auml;llsbyggnadskontoret &auml;r att beskriva hur Samh&auml;llsbyggnadskontoret ska organisera sig under en kris eller extraordin&auml;r h&auml;ndelse n&auml;r det finns sv&aring;righeter f&ouml;r ordinarie organisation in att hantera h&auml;ndelsen och det finns behov av att samordna resurser.</p> <p>&nbsp;</p>

    Bilagor

  6. <p><span>Revisionen genomf&ouml;rde 2021 en granskning av kommunens fordonshantering. Syftet med granskningen var att bed&ouml;ma om n&auml;mnden har en &auml;ndam&aring;lsenlig hantering av fordonen i kommunen. Revisionens sammanfattande bed&ouml;mning &auml;r att samh&auml;llsbyggnadsn&auml;mnden inte har en &auml;ndam&aring;lsenlig hantering av fordonen i kommunen d&aring; det saknas riktlinjer och policys kring hanteringen av fordonen. Det saknas ocks&aring; ett formellt beslut som pekar ut ansvarig f&ouml;r fordonshanteringen. Detta medf&ouml;r otydlighet i fordonsorganisationen vilket bidrar till de brister som har observerats av kontroll och uppf&ouml;ljning av fordonen. Revisionen bed&ouml;mer att den operativa hanteringen av fordonen som bland annat inneb&auml;r service, underh&aring;ll och skadeanm&auml;lningar sk&ouml;ts v&auml;l. </span></p> <p>&nbsp;</p> <p><span>Revisionen konstaterar att det beh&ouml;vs tydligare best&auml;mmelser f&ouml;r hela kommunen vad som g&auml;ller kring fordon. Utifr&aring;n granskningen rekommenderar revisionen kommunstyrelsen att ta fram kommungemensamma riktlinjer och rutiner f&ouml;r fordonshanteringen samt se &ouml;ver de m&aring;l som &auml;r kopplade till fordon och drivmedel. </span></p> <p>&nbsp;</p> <p><strong><span>F&ouml;ljande rekommendationer l&auml;mnas till samh&auml;llsbyggnadsn&auml;mnden:</span></strong></p> <p>&nbsp;</p> <p><span>St&auml;rka uppf&ouml;ljningen av fordonen i kommunen</span></p> <ul> <li><span>S&auml;kerst&auml;lla en uppf&ouml;ljning av k&ouml;rjournaler</span></li> <li><span>S&auml;kerst&auml;lla en uppf&ouml;ljning av k&ouml;rstr&auml;ckor</span></li> </ul> <p>&nbsp;</p> <p><strong><span>Kontorets f&ouml;rslag:</span></strong></p> <p><span>Samh&auml;llsbyggnadsn&auml;mnden tar emot revisionens synpunkter men avvaktar &aring;tg&auml;rder tills dess att kommunstyrelsen har tagit fram de styrdokument som revisionen rekommenderar och samh&auml;llsbyggnadsn&auml;mnden via reglementet har f&aring;tt det formella ansvaret f&ouml;r fordonsorganisationen.</span></p>

    Bilagor

  7. § 7

    Gustavsberg 1:2 – Rivningsföreläggande med vite

  8. <p>Dnr ByggR: BME 2012&ndash;000137</p> <p>&nbsp;</p> <p>Ett f&ouml;rslag till detaljplan f&ouml;r Givag&aring;rd 1:16 i Torup samh&auml;lle har tagits fram. F&ouml;rslaget har under perioden 2021-03-23 till 2021-04-19 varit ute p&aring; samr&aring;d. De synpunkter som kommit in under samr&aring;det har sammanst&auml;llts i en samr&aring;dsredog&ouml;relse, som godk&auml;ndes av samh&auml;llsbyggnadsn&auml;mnden 2021-06-22 &sect; 59.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Planf&ouml;rslaget har nu varit ute p&aring; granskning hos sak&auml;gare, myndigheter m.fl. som har f&aring;tt tillf&auml;lle att under perioden 2021&ndash;12&ndash;21 till 2022-01-04 granska det och l&auml;mna synpunkter, efter ett beslut i samh&auml;llsbyggnadsn&auml;mnden 2021-12-14 (&sect; 114. De synpunkter som kommit in under granskning har sammanst&auml;llts och kommenterats i ett granskningsutl&aring;tande. Samh&auml;llsbyggnadsn&auml;mnden f&ouml;resl&aring;r inga &auml;ndringar av planf&ouml;rslaget med anledning av inkomna synpunkter, och f&ouml;resl&aring;r att detaljplanen antas.</p>
  9. <p><span>I plan &ndash; och bygglagen finns ett s.k. aktivitetskrav som begr&auml;nsar m&ouml;jligheten att &ouml;verklaga kommunala beslut om att anta, &auml;ndra eller upph&auml;va en detaljplan. Ett s&aring;dant beslut f&aring;r endast &ouml;verklagas av den som f&ouml;re utg&aring;ngen av den s.k. granskningstiden skriftligen har framf&ouml;rt synpunkter som inte har blivit tillgodosedda. Syftet med aktivtetskravet &auml;r att synpunkter fr&aring;n alla intressenter ska l&auml;mnas s&aring; tidigt som m&ouml;jligt i processen. Enligt Europeiska kommissionen &auml;r aktivtetskravet i plan- och bygglagen inte f&ouml;renligt med MKB-direktivet, och det medf&ouml;r i en dom fr&aring;n EU-domstolen att plan- och bygglagen b&ouml;r &auml;ndras f&ouml;r att s&auml;kerst&auml;lla att kraven i MKB-direktivet uppfylls.</span></p> <p>&nbsp;</p> <p><em><span>(MKB-direktivet inneh&aring;ller best&auml;mmelser som ska s&auml;kerst&auml;lla att en systematisk bed&ouml;mning av milj&ouml;p&aring;verkan genomf&ouml;rs f&ouml;r projekt som p&aring; grund av sin art, storlek eller lokalisering medf&ouml;r en betydande milj&ouml;p&aring;verkan. I bilaga 1 listas de projekt som alltid kan antas medf&ouml;ra en betydande milj&ouml;p&aring;verkan f&ouml;r vilka en milj&ouml;konsekvensbed&ouml;mning och tillst&aring;ndspr&ouml;vning &auml;r obligatoriska. I bilaga 2 listas de projekt d&auml;r en egen bed&ouml;mning f&aring;r g&ouml;ras fall till fall eller med till&auml;mpning av gr&auml;nsv&auml;rden eller kriterier om en milj&ouml;konsekvensbed&ouml;mning b&ouml;r g&ouml;ras).</span></em></p> <p>&nbsp;</p> <p><span>Med lag&auml;ndringen m&ouml;jligg&ouml;rs f&ouml;r personer som ej varit aktiva i planprocessen att &ouml;verklaga en detaljplan som genomf&ouml;rt en milj&ouml;konsekvensbeskrivning. Det ska inte l&auml;ngre kr&auml;vas att den som vill &ouml;verklaga en kommuns beslut att anta, &auml;ndra eller upph&auml;va en detaljplan som avser ett MKB-projekt senast f&ouml;re utg&aring;ngen av granskningstiden skriftligen ska ha framf&ouml;rt synpunkter som inte har blivit tillgodosedda f&ouml;r att f&aring; &ouml;verklaga beslutet.</span></p> <p>&nbsp;</p> <p><span>Man ska helt enkelt inte beh&ouml;va uppfylla en viss &rdquo;aktivitetsniv&aring;&rdquo; f&ouml;r att kunna &ouml;verklaga en kommuns beslut. </span></p> <p><span>F&ouml;rslaget ska tr&auml;da i kraft den 1 juli 2022.</span></p> <p>&nbsp;</p>

    Bilagor

  10. <p><span>Med intern kontroll avses den process som syftar till att n&auml;mnden med rimlig s&auml;kerhet s&auml;kerst&auml;ller att verksamheten bedrivs i enlighet med kommunens vision, grunduppdrag, m&aring;l och riktlinjer som fullm&auml;ktige fastst&auml;llt och de lagkrav och f&ouml;reskrifter som g&auml;ller f&ouml;r verksamheten. Kommunens styrmodell utg&ouml;r grunden f&ouml;r detta.</span></p> <p>&nbsp;</p> <p><span>N&auml;mnden ska &aring;rligen uppr&auml;tta en plan f&ouml;r att p&aring; en rimlig niv&aring; s&auml;kerst&auml;lla att:</span></p> <ul> <li><span>verksamheten bedrivs kvalitativt och kostnadseffektivt, det vill s&auml;ga med god ekonomisk hush&aring;llning,</span></li> <li><span>verksamheten lever upp till givna uppdrag och n&aring;r uppsatta m&aring;l,</span></li> <li><span>informationen om verksamheten och den finansiella rapporteringen &auml;r &auml;ndam&aring;lsenlig, tillf&ouml;rlitlig och tillr&auml;cklig,</span></li> <li><span>de lagar, regler och styrdokument som finns f&ouml;ljs.</span></li> <li><span>m&ouml;jliga risker identifieras och bed&ouml;ms efter v&auml;sentlighet s&aring; att de kan f&ouml;rebyggas och f&ouml;rhindras.</span></li> </ul> <p>&nbsp;</p> <p><span>Samh&auml;llsbyggnadsn&auml;mnden fastst&auml;llde den 23 februari 2021 &sect; 6, internkontrollplan f&ouml;r 2021. 2021 &aring;rs kontrollplan inneh&aring;ller 16 olika kontrollmoment. Uppf&ouml;ljning av den interna kontrollen ska ske i samband med del&aring;rsbokslut och bokslut.</span></p>

    Bilagor

  11. <p>&nbsp;</p> <p><strong><span>Stab</span></strong></p> <p>&nbsp;</p> <ul> <li><span>Utbyggnad av infrastruktur Stora H&auml;sslehult </span></li> <li><span>Vite &ndash; vinterv&auml;gh&aring;llning (endast information)</span></li> <li><span>Remiss av Program f&ouml;r r&auml;ddningstj&auml;nst med tillh&ouml;rande delplaner </span></li> </ul> <p>&nbsp;</p> <p><strong><span>VA- och renh&aring;llning </span></strong></p> <p>&nbsp;</p> <ul> <li><span>Utredning och rapport &aring;tg&auml;rder/kontrollprogram f&ouml;r Gammalsbo AFA</span></li> <li><span>Remiss Halmstads kommun granskningsversion avfallsf&ouml;reskrifterna</span></li> <li><span>Revidering vattenskyddsomr&aring;den och vattendomar</span></li> </ul> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong><span>Bygg och milj&ouml;</span></strong></p> <p>&nbsp;</p> <ul> <li><span>Beg&auml;ran om medel</span></li> </ul> <p><strong><span>-</span></strong><span>Detaljplan Unnaryd 4.57 </span></p> <p><span>-Detaljplan Torups Dj&auml;knebol 1:1 </span></p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>

    Bilagor

  12. <p><span>Samh&auml;llsbyggnadskontoret har till dagens sammantr&auml;de skickat med inkomna handlingar som samh&auml;llsbyggnadsn&auml;mnden b&ouml;r ha k&auml;nnedom om.</span></p> <p>&nbsp;</p> <ul> <li><span>Statistik KIA januari </span></li> <li><span>Statistik KIA december 21</span></li> <li><span>Statistik f&ouml;r parkeringstillst&aring;nd 2021</span></li> </ul> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.